Tages i Söndraby, Oppmannavägen 480, 291 57 Arkelstorp, 070-537 13 89, [email protected]

Köpvillkor

  1. Om Tages i Söndraby
  • Företaget har sitt säte i Arkelstorp. Företagets postadress är Oppmannavägen 480, 291 57 Arkelstorp. Organisationsnummer SE6505223302
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Under högsäsong kan svarstiderna vara längre än normalt.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Vid samfrakt måste kunden använda samma uppgifter, namn och mailadress, som den redan lagd order. Detta för att vi ska kunna hitta samtliga ordrar i systemet.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  • För växter, lökar, knölar, rhizomer eller typer av växter eller växtdelar som är att betrakta som levande material (Härefter benämnt växter) gäller vissa tillägg och undantag vilket framkommer i villkoren nedan.
  • Minsta beställningsvärde är 75 kr.
  • Förbokning

    Om någon av varorna i din order är märkta med särskild information om leveranstid eller är märkt som FÖRBOKAS innebär att denna vara är en förbeställning. Din order kommer då att levereras  så snart alla varor du beställt finns i lager.  (Undantaget är biologisk bekämpning som alltid skickas ut separat på tisdagar, förväntad leveranstid: 1-5 vardagar).

    Leverans av order med förbokade varor sker i den ordning de inkommit.

  • Har ni valt Klarna och förväntad leveranstid är längre än 6 månader aktiveras fakturan när 180 dagar har gått.

    Notera att angiven tid för när varorna beräknas finnas i vårt lager igen är en uppskattning, risk finns alltid att förseningar kan uppstå.


  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 2-4 dagar. Leveranstiderna kan vara längre vid beställningar av växter, knölar samt lökar. Dessa beställs i regel flera månader innan leverans och du kan därför förbeställa dessa OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Växter skickas i början på veckan.
  • Hämtning av paketet innehållande lökar, knölar eller växter ska ske omgående efter avisering om at paketet kan hämtas, detta då vi inte kan ansvara för skador eller fel orsakat av för lång liggetid hos ombud. Tänk på att växtmaterial är levande och ska därför ha omvårdnad direkt efter uppackning. 
  • Det går inte att kombinera vårbeställningar med höstbeställningar. Ingen samfrakt sker heller av dessa två då leveranstidpunkten skiljer sig åt. Tex är dahlior en vårbeställning medan tulpanlökar & vårlökar är en höstbeställning. Barrotade rosor som har leverans i oktober är således en höstbeställning. Frakt tas ut för varje säsongsbeställning såvida varje ordern inte överskrider fraktfritt belopp.
  • Växter ansas & klipps eventuellt till för att anpassas till förpackningen.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
  • Fraktskadat paket vid uthämtning: Om du märker att ditt paket är skadat på ett sådant vis att misstanke finns att någon vara skadats under transporten när du ska hämta det hos ditt paketombud ber vi dig öppna upp paketet hos ombudet och snabbt kontrollera varorna, glöm inte att fotografera. Skulle något vara trasigt ber vi dig reklamera det omgående till ditt paketombud. Obs! Paket med växter måste tas emot omgående. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Kontakta oss inom 2 dagar efter mottagandet så att vi kan följa upp reklamationen för ev. omleverans eller ersättning från DHL. Paket som kommer i retur till oss utan att vi meddelats kan annars hanteras som ej uthämtad leverans vilket innebär att en returkostnad påförs. Då vi inte kan ta något ansvar för hur växten utvecklas efter att den tagits emot av dig är det därför viktigt att du kontaktar oss senast följande vardag om du vill reklamera fraktskadade växter.

  • Om varorna inte hämtas ut av kund och de returneras tillbaka till Tages i Söndraby och kunden önskar dem åter tillkommer en ny frakt på 79 kr som betalas av kund innan leverans sker igen. Önskar kunden istället pengarna tillbaka för de returnerade varorna dras först en summa av som motsvarar frakt, returfrakten samt administrationskostnader motsvarande 225 kr för varje outlöst kolli, därefter betalas pengarna tillbaka. Detta gäller även om kunden inte meddelat oss via mail att denne önskar avboka beställningen innan vi skickat iväg beställningen.

  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • Rabatt på rabatt gäller inte. Har du en rabattkod gäller den ej på reavaror, rabattkampanjer eller specialpriser.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel eller växter/växtmaterial som legat för lång tid hos ombud.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Är varorna transportskadade ska en reklamation omgående göras av mottagaren till DHL, glöm inte ta kort på både förpackning och varor. För att vi ska kunna godkänna en reklamation får varan inte slängas utan vårt medgivande. Görs detta och inget bevis finns på att varan eventuellt var undermålig kan vi inte behandla någon reklamation och återbetalar därför inga pengar. 
  • Om din försändelse innehåller felaktigheter såsom fel antal eller sort, eller om någon del av innehållet är skadat kontakta oss så snart som möjligt (senast 5 dagar efter mottagandet) så att vi kan åtgärda eventuella felaktigheter. Glöm inte att skicka med foton, reklamation till fraktbolaget eller liknande bevis. Varorna får inte slängas innan vi godkänt reklamationen.
  • En planterad växt eller knölrot går inte att reklamera eftersom växtens kvalité påverkas av planteringen och skötsel. Ifall du ändå anser att växten var fel från oss så kan du kontakta oss så godkänner vi reklamationen ifall vi också anser att felet var där innan vi skickade växten.
  • För dahlior gäller 15 juli som sista reklamationsdag för fel sorter. Detta då de flesta knölar vid den tidpunkten börjat blomma. I norra Sverige gäller 31 juli. Att reklamera dahlior för fel sort  vid upptagningen kommer inte att godkännas längre.  
  • Vår växtgaranti omfattar ej:

    Skador som uppstår vid hantering/transport eller för lång tid innan uthämtning av växtpaket, gäller även lökar och knölar.

    Skador som uppstår efter plantering, som bland annat kan bero på vattenföroreningar, jorden/gödseln, växtnäringsbrist, felaktigt PH-värde i odlingssubstratet eller vinterskador/tjältorka. Detta gäller även felaktig skötsel, växtskadegörare, viltangrepp eller plantering i en för växten ej lämplig växtzon.

    Växter som är prisnedsatta reavaror.
    Växter, lökar/knölar/rötter som planterats i krukor, kärl eller liknande.
    Vintergröna växter som planterats efter sista september
    Vissnesjuka på storblommig klematis.

  • För levande växter (plantor/lökar/knölar/rötter) gäller begränsat ansvar på grund av varans karaktär. Vi ansvarar inte för dahlieknölar efter vinterförvaring. 

    Vår växtgaranti innebär att vi garanterar att:

    • växten du köper håller en kvalitet när den kommer till dig som gör att den har alla förutsättningar att utvecklas normalt
    • växten är av den sort du beställt
    • växten har den storlek som anges i beskrivningen +/- 20% avvikelse
  • Garantin gäller under förutsättning att:

    • växten hämtas ut omgående från utlämningsställe och i det fall hemleverans är bokad tas emot snarast. 
    • växten reklameras tillsammans med den information som vi behöver för reklamation av växt, se nedan.
    • växten planteras enligt bifogad anvisning eller enligt de instruktioner som finns tillgängliga på vår hemsida.
  • OBS! Notera att växter som säljs under hösten ofta kan ha ett utseende som motsvarar hur planterade växter ser ut på hösten, dvs fula eller saknade blad etc. Detta anses inte som ett fel och är därmed ej orsak till reklamation.

  • Växter som säljs till fel växtzon.

  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Varan/varorna ska alltid returneras oss efter godkännandet. Returfrakten står vi för.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi betalar inte kostnader för frakter där kunden väljer EXPRESS, förskottsbetalning eller extra kostnader i samband med returfrakten.  
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Tages i Söndraby accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Tages i Söndraby är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: .
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är fn DHL samt PostNord. 
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Tages i Söndraby är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.